Wykorzystuję cudze znaki towarowe

2009-07-24

Pytanie, jakie zadał nam jeden z czytelników bloga dotyczy kwestii wykorzystywania w jego serwisie internetowym cudzych znaków towarowych ? czy w swoim serwisie mogę używać znaków towarowych innych firm?
W pewnych sytuacjach jest to dopuszczalne. Ustawa ? Prawo własności przemysłowej wyraźnie wskazuje, kiedy używanie znaków towarowych osób trzecich, nawet bez ich zgody, jest dozwolone. Zacznę od przytoczenia właściwych przepisów ww. ustawy (art. 156 ust. 1 pkt 3 PWP):

Prawo ochronne na znak towarowy nie daje uprawnionemu prawa zakazywania używania przez inne osoby w obrocie: (…)  zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi;

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, uprawniony nie może zakazać innej osobie używania jego znaku towarowego, jeśli takie użycie jest konieczne do wskazania cech i charakterystyki towarów, zwłaszcza przeznaczenia części zamiennych i akcesoriów. Należy pamiętać, że jeśli chcemy odwołać się do cudzego, zarejestrowanego znaku towarowego, takie odwołanie musi być niezbędne (konieczne), aby należycie poinformować klientów o właściwościach danego towaru. Dla bezpieczeństwa warto zawsze wskazać, kto jest uprawnionym do znaku towarowego (zazwyczaj będzie nim producent danego towaru).

Z całą pewnością z opisanego wyżej uprawnienia nie skorzystają te osoby, które umieszczają na swoich stronach lub w swoich serwisach duże loga (znaki towarowe) osób trzecich, najczęściej znanych producentów towarów, zwłaszcza wtedy, gdy nie towarzyszy temu żadna informacja o relacjach między właścicielem strony internetowej/serwisu a uprawnionym do znaku towarowego. W takim przypadku właściciel strony/serwisu musi liczyć się z tym, że uprawniony może dochodzić od niego roszczeń opartych m.in. na przepisach ustawy ? Prawo własności przemysłowej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Komentarze:

  1. Tomasz

    A teraz na polski.

  2. Krzysztof Jarosiński [Autor]

    Możliwie prosty przykład:

    Pan Nowak prowadzi warsztat samochodowy oraz sprzedaje części zamienne do samochodów. Od niedawna ma stronę www, na której informuje m.in. o tym, że można u niego nabyć części zamienne do samochodów marki Ford.
    Zamieszczając taką informację Pan Nowak wykorzystuje komercyjnie znak towarowy zarejestrowany na rzecz Ford Motor Company Limited. Jednak uprawniony nie może Panu Nowakowi zakazać posługiwania się tym oznaczeniem, ponieważ jest to konieczne do wskazania przeznaczenia części zamiennych.

    Co innego, gdyby Pan Nowak na swojej stronie zamieścił duże logo Forda, bez uzyskania odpowiedniej zgody. Wówczas musiałby się liczyć z roszczeniami uprawnionego.

    Już teraz jaśniej?

  3. Alabakar

    A co w przypadku kiedy na stronie prezentowane są przykładowe realizacje np bannery i są do demonstracji użyte znaki towarowe? Czy takie coś jest dopuszczalne?

  4. Krzysztof Jarosiński [Autor]

    Czy wykonałeś te bannery na zamówienie osoby trzeciej, która jest “właścicielem” tych znaków?

    Jeśli tak, to najbezpieczniej byłoby uzyskać zgodę od uprawnionego na wykorzystywanie jego znaków towarowych w swoim portfolio.

    Jeśli takiej zgody nie masz, ale po pierwsze, jesteś twórcą, w rozumieniu prawa autorskiego, tych bannerów, po drugie wykonałeś je na zlecenie uprawnionego do znaków, po trzecie, używasz cudzych znaków towarowych wyłącznie w celu zaprezentowania swojego portfolio (czyli w celach informacyjnych o Twoich usługach), to jest szansa na obronę. Ale i tak proponuję Tobie zwrócenie się o zgodę do uprawnionego do znaków, a na przyszłość do wprowadzenia odpowiedniej klauzuli (postanowienia) do umów/zamówień, jakimi się posługujesz, aby taką zgodę uzyskać już w momencie pozyskiwania zlecenia.

  5. Tom

    @Krzysztof Jarosiński
    Ok. A jeżeli mam sklep i produkty różnych producentów, to czy mogę walnąć na dole listę log różnych producentów i wskazać powiązanie i potrzebę tego jako “To są producenci których produkty zamienne znajdziesz na stronie”?

  6. christobal

    Moim zdaniem przykład z Fordem jest nietrafiony.
    Pan Nowak NIE MUSI używać znaku Forda by poinformować, że sprzedaje części do aut koncernu. Może zastosować słow ford oraz objaśnienie.
    Zatem użycie logo jest nieuzasadnione, bowiem wprowadza w BŁĄD informując o częściach sygnowanych przez koncern a tak nie jest.

  7. Marcin Błaszyk

    Znak towarowy, to nie tylko logo (znak graficzny lub słowno graficzny), ale również znak słowny, w tym przypadku “Ford”. Tym znakiem towarowym na pewno można się posłużyć. W przypadku znaków słowno-graficznych i graficznych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Producent sam oznacza swoje towary takimi znakami i prezentacja tych towarów w sklepie internetowym bez widocznego logo jest praktycznie niemożliwa.

  8. Bum

    Witam.
    Jak oceniacie wykorzystanie logo innej firmy w swojej ofercie handlowej – na zasadzie “z naszych usług skorzystali już m.in.:”?
    Pozdrowienia

  9. Marcin Błaszyk

    >Jak oceniacie wykorzystanie logo innej firmy w swojej ofercie handlowej – na zasadzie ?z naszych usług skorzystali już m.in.:??

    Moim zdaniem konieczna jest zgoda uprawnionego. Wystarczy w umowie o świadczenie usług zawrzeć klauzulę o wyrażeniu przez kontrahenta zgody na wykorzystanie jego oznaczenia graficznego w celach informacji o współpracy. Większość przedsiębiorców nie robi z tego problemu, zwłaszcza, że pod logo można umieścić link do ich strony.

  10. Handlowiec

    Witam,
    czy mogę na zewnętrznej witrynie perfumerii wywiesić szyld ze znakami towarowymi znanych producentów? Z zewnątrz będzie to wyglądało tak:

    “PIOTRUŚ”

    perfumeria oferuje:
    channel, ck, gucci, itp.
    Oczywiście po dwukropku będą zastrzeżone znaki graficzne producentów.

    Wydaje mi się, że zgodnie z ustawą prezentowane znaki towarowe mają na celu wskazanie klientowi charakterystyki produktu (że są oryginalne a nie zamienniki) a nie “podszywaniem się” pod producentów, ich sklepy firmowe czy wprowadzeniem konsumenta w błąd.

    Z góry dziękuję.

  11. Krzysztof Jarosiński [Autor]

    W mojej ocenie, jeśli w swojej perfumerii wywiesisz szyld, który będzie zawierał znaki towarowe producentów, których asortyment jest oferowany przez perfumerię (zakładam, że zgodnie z prawem), wówczas co do zasady nie powinieneś mieć problemów.
    Jeśli nawet któryś z producentów stwierdziłby, że takie używanie jego znaku narusza jego prawa, w praktyce zostaniesz najpierw wezwany do zaprzestania używania znaku. Jeśli zastosujesz się niezwłocznie do takiego ewentualnego wezwania, nie sądzę, aby uprawniony dochodził od Ciebie roszczeń majątkowych.

  12. www

    Witam,

    Co w momencie kiedy tworzę stronę internetową na której będą fora dotyczące konkretnych marek samochodowych, oraz usługi diagnostyczne np. VW, Audi, Skoda itd., mogę umieścić tam ich loga ?

    Pozdrawiam.

  13. nowy_DF

    Jestem niezależnym doradca finansowym oferującym produkty kilku firm, Axa, Eagon, Skandia, Aspecta, te zaś firmy w swoich produktach korzystają z produktów firm takich jak ING, Allianz, Aviva Legg Mason itp., i teraz moje pytanie czy mogę wykorzystać na swojej stronie loga wszystkich firm z których korzystam?

  14. Marcin Błaszyk

    W mojej opinii, bezpiecznie byłoby przyjąć, że można wykorzystać jedynie znak towarowy słowny – nie logo, zarówno w przypadku strony – forum internetowego, jak i doradztwa finansowego. Zgodnie z 156 ust. 1 pkt 3 Pwp można wykorzystywać cudze oznaczenia, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi. W mojej opinii wykorzystanie logo nie jest niezbędne do oznaczenia usługi, tak więc bez zezwolenia podmiotu, któremu prawa do oznaczenia przysługują, oznaczenia graficznego wykorzystać nie można.

  15. paiter

    Witam
    Wykonuje uslugi zwiazane z montażem anten satelitarnych dla platform ,,polsat cyfrowy,cyfra+,tlewizja N,,.Chcialbym powiesic baner reklamowy z informacją o moich usługach z logami tych firm. Moje pytanie czy nie bede łamał prawa w tym przypadku ?? (nadmienie ze nie przepadaja za sobą te marki)
    z gory dziekuje za odpowiedz
    pozdrawiam

  16. Marcin Błaszyk

    @paiter

    W opisanej sytuacji, w mojej opinii nie można, bez zgody posiadaczy praw do oznaczeń, korzystać z ich logo. Można jednak użyć nazw (“znków towarowych słownych”) celem poinformowania klientów o zakresie świadczonych usług.

  17. ART-LUKA

    Witam,
    zajmuje się pracami wysokościowymi z dostępu linowego. Używam atestowanego do tego celu sprzętu dwóch producentów. Czy mogę zamieścić ich znak graficzny na stronie internetowej w opisie na jakim sprzęcie pracujemy?

  18. Krzysztof Jarosiński

    Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie w opisie świadczonych przez Ciebie usług wyłącznie firm (nazw) producentów sprzętu w postaci słownej.
    W mojej ocenie użycie ich znaków towarowych graficznych nie jest konieczne, aby przekazać taką informację. Tym samym takie działanie może narazić Cię na na zarzut “żerowania” na renomie, czy znajomości ich znaków graficznych.

    Możesz też zaryzykować i liczyć na to, że jak to w praktyce niejednokrotnie bywa, przed jakimikolwiek działaniami sądowymi, w tym dochodzeniem roszczeń pieniężnych, zostaniesz wezwany przez ww. producentów do zaprzestania naruszeń ich praw do znaków towarowych.
    Ale jednocześnie w takim przypadku zawsze będziesz musiał liczyć się z tym, że polityka ochrony własności intelektualnej tych producentów jest bardzo rygorystyczna i może okazać się, że nie skończy się tylko na wezwaniu do zaprzestania naruszeń, ale także pozwie do sądu o odszkodowanie.

  19. Mauurycy

    Witam,

    jestem producentem odzieży. Czy mogę wykorzystać wizerunek np. Spidermana, Kubusia Puchatka czy też nazwę Kawasaki bez zgody właścicieli tych znaków ?
    Takie nadruki chcę robić na odzieży.

  20. Krzysztof Jarosiński

    Takie działanie zakłada komercyjne wykorzystywanie utworów i znaków towarowych, do których prawa przysługują osobom trzecim. Odpowiedź zatem jest prosta – “nie”. Należy uzyskać stosowne licencje.

  21. les_R

    Jeżeli produkuję kotły gazowe, takie jak “junkers” ale nazwa junkers jest już zastrzeżona jako znak towarowy to czy mogę na stronie www i ulotkach reklamowych pisać, że produkuję kotły gazowe np. typu junkers. Czy można uczynić takie odwołanie bez naruszania praw osób trzeciej do znaku towarowego?

  22. Krzysztof Jarosiński

    Należałoby ustalić, czy oznaczenie ?junkers? stało się na tyle powszechnie znane w segmencie kotłów gazowych, że aktualnie używa się go w obrocie, w stosunkach z konsumentami wskazując kotły różnych producentów, o ile spełniają pewne warunki lub posiadają określone funkcjonalności. Jeśli tak jest, możnaby podjąć próbę wykazania, że znak ?junkers? utracił zdolność odróżniającą w odniesieniu do danych kategorii produktów. Aczkolwiek podkreślam, że właściciele znaków towarowych, którzy wydatkują środki na promocję swoich znaków towarowych, co do zasady bronią w takich przypadkach stanowiska, że ich znaki mają zdolność odróżniającą i występują przeciwko podmiotom, którzy takie znaki naruszają.

    Proponujemy, aby opisać nam sprawę bardziej szczegółowo, już poza ramami bloga, i wówczas moglibyśmy udzielić bardziej precyzyjnej odpowiedzi.

  23. Jusi

    Witam

    a czy mogę nazwać swój sklep “Puchatek” używając równocześnie wizerunku Kubusia Puchatka (poprzez użycie naklejek naściennych w sklepie i na banerze reklamowym)?

  24. asiabuzi

    Witam serdecznie! Moze sie powtarzam, ale jak chce zmiescic na swojej stronce znaczki pilkarskich klubow (emblematy) , gdzie po kliknieciu na dany znaczek, bedzie przenosic automatycznie na strone danego klubu??
    Pozdrawiam

  25. Marcin Błaszyk

    @asiabuzi
    Niedopuszczalnym prawnie jest korzystanie ze znaków towarowych bez zezwolenia w proponowany przez ciebie sposób. Ebplematy klubów sportowych najczęściej są zarejestrowanymi znakami towarowymi

  26. asiabuzi

    Dziekuje za odpowiedz. Czyli musze sie zwracac z zapytaniem do kazdego kluby i dostac zgode na pismie, czy tak??

  27. Neo

    Witam. Czy jesli prowadze warsztat samochodowy, ktory specjalizuje sie w naprawianiu danych marek, to czy ich logo (lub same znaki graficzne) moge umiescic na swojej ulotce informacyjnej?

    Pozdrawiam serdecznie.

Nie ma możliwości komentowania.